Milí učitelé, rodiče, žáci!
Podle nejnovějších průzkumů se průměrný uživatel smartphonu dívá na mobilní telefon asi 90krát denně. Vývojářům to nestačí.
Start-up nazvaný Dopamin Labs získává zákazníky heslem „Udělejte vaši aplikaci ještě více návykovou“. Název říká vše: Dopamin je látka (tzv. neurotransmiter), která je vylučována v mozku při odměňování a vytváří příjemný pocit – a toho chce každý co nejvíc. Ať už je to pochvala, kousek čokolády nebo lajk na Facebooku, to není koneckonců důležité, v každém případě to vytváří základ pro spirálu závislosti. Dopamin Labs slibuje, že zvýší zapojení a interakci uživatelů až o 167 procent. Aplikace by měla být personalizovaná a tím lépe schopná se „tvarovat“ podle chování příslušného uživatele. Cílem je samozřejmě zisk a toho se dostane poskytovateli aplikace tím více, čím déle nebo intenzivněji jeho programy uživatel používá. Potřebné zpracování dat přebírá u Dopamine Labs umělá inteligence, která prý samostatně shromažďuje dostatek dat pro to, aby mohl činit smysluplná pozorování, jak měnit lidské chování.
Zní to trochu děsivě? Mezitím se objevují dokonce i v Silicon Valley někteří odborníci a programátoři, kteří se už odmítají zabývat dalším vývojem sociální manipulace.
Např. spoluzakladatel Napsteru a první (a nyní již bývalý) prezident Facebooku Sean Parker prohlásil:
"Lituji svého podílu na tom, čím se Facebook dnes stal. Od samého počátku se jednalo pouze o to, jak získat co nejvíce času a pozornosti uživatelů".
Jeho vzpomínky jsou velmi poučné. Otřásají totiž tvrzením Facebooku, že je řízen výhradně velkolepým posláním spojit a otevřít svět, vytvořit komunity a vzájemně sblížit všechny lidi.
Zdroj: www.chip.cz (vydání 2018/2)
Zajímavý podobný článek:
"Facebook jsme udělali návykový schválně", „Facebook zneužívá zranitelnost lidského mozku“
Petr Michal, učitel Informatiky v 5. až 9. třídě
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., it.sjak.cz